چرا کامپوزیت دندان پیشنهاد می شود؟
نوشته شده توسط : noor

داشتن لبخندی زیبا و دلنشین میسر نخواهد بود مگر با دندان های درخشان و یک دست و مرتب.  متخصص لمینت دندان رشت از این رو استفاده از روش های کامپوزیت دندان در میان قشرهای مختلف و رده های سنی بسیار رایج و متداول شده است. روش های مختلف کامپوزیت که یکی از جذاب ترین تکنیک های دندان پزشکی است برای تمامی سنین قابل اجرا میباشد و حتی در دندانپزشکی کودکان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان جدید ترین و مدرن ترین نوع ترمیم دندان است که بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. کامپوزیت دندان را می توان در مواردی مانند پریدگی قسمتی از دندان، زردی و بدرنگی، شکستگی، عدم تقارن و پوسیدگی دندان به کار گرفت.

دلایل محبوبیت کامپوزیت دندان

استفاده از روش کامپوزیت دندان به نسب روش هایی مانند لمینت بسیار ساده تر و غیر تهاجمی تر و به صرفه تر از لحاظ زمان، هزینه می باشد که تنها با یک بار مراجعه به دندان پزشکی قابل اجرا می باشد. همچنین استفاده از این روش برای تعداد زیادی از دندان ها میسر می باشد.

دلیل دیگر محبوبیت کامپوزیت دندان این است که استفاده از این روش بافت های دندان و همچنین استخوان فک را درگیر نخواهد کرد. علاوه بر این موادی که در این روش به کار برده می شوند به دلیل بهره گیری از فناوری های نوین در آن ها در سطح گسترده تری از دندان قابل استفاده می باشند.

 

روش های مراقبتی از دندان های کامپوزیت شده

مسلما دندان هایی که جهت ترمیم و رفع عیوب آن ها از تکنیک کامپوزیت استفاده شده است نیاز به مراقبت های بیشتری نسبت به دندان های دیگر دارند مهمترین این اقدامات مراقبتی از این قرار می باشند:

۱: مسواک زدن دندان ها به شکل مرتب و اصولی.

۲: استفاده از مسواک و خمیر دندان مناسب.

۳: استفاده از دهان شویه و نخ دندان.

۴: جلوگیری از سردی و گرمی هم زمان دندان ها.

۵: خودداری از جویدن و شکستن مواد غذایی سخت.

۶: شست و شوی کامل دندان ها بعد از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های دارای رنگ مانند چای و قهوه.

۷: عدم استفاده از دخانیات.

۸: خودداری از دندان قروچه.

انواع کامپوزیت دندان

همانگونه که پیشتر نیز یادآور شدیم کامپوزیت دندان انواع مختلفی دارد. در ادامه این متن به رائه مهم ترین انواع آن خواهیم پرداخت.

۱: کامپوزیت دندان ماکروفیل یا درشت دانه

کامپوزیت درشت دانه یا کامپوزیت ماکروفیل اولین نوع از کامپوزیت ها می باشد که وارد بازار شد و در مطب های دندانپزشکی مورد استفاده قرار گرفت. این نوع از کامپوزیت دارای ذراتی هستند که اندازه آن ها در حدود ۱۰ تا ۵۰ میکرومتر می باشند. اندازه این ذرات بسیار بزرگ تر از حد نرمال می باشند اما قطعا درشت بودن این ذرات بدون دلیل نمی باشد و فوایدی را به دنبال دارند. از جمله مهمترین این فواید دوام و مقاومت بالای کامپوزیت است. با این حال پولیش و تمیز کاری سطح ترمیم شده با وجود این ذرات درشت اندکی مشکل می باشد.

۲: کامپوزیت دندان میکروفیل یا ریز دانه

ابن نوع کامپوزیت ریز ترین نوع کامپوزیت است که ذرات آن کمتر از ۱۰۰ نانو متر می باشند. این نوع کامپوزیت بسیار ضعیف می باشند و در برابر فشارهای وارد شده به دندان مقاومت کمی از خود نشان می دهند.

۳: کامپوزیت دندان هیبرید

این نوع کامپوزیت دندان ترکیبی از نوع درشت دانه و ریزدانه است زیرا در ترکیبات آن ذرات مختلفی با اندازه های متفاوت وجود دارند. این درات از ۱۰ تا ۵۰ میکرو متر و همچنین ۴۰ نانو متر می باشند.

۴: کامپوزیت دندان میکرو هیبرید و نانو هیبرید

کامپوزیت میکرو هیبرید و نانو هیبرید هر دو جزء گروه هیبرید هستند که حاوی ذراتی کم تر از ۱۰۰ نانومتر تا بیشتر از ۱ میکرو متر هستند. این نوع مواد دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر پوسیدگی هستند زیرا دارای فیبر بالایی می باشند. استفاده از این نوع کامپوزیت به دلیل عدم یکدستی در سطح ترمیم شده سبب کاهش تاثیر پولیش خواهند شد.

۵: نانو کامپوزیت

این نوع کامپوزیت جزء مدرن ترین و نوین ترین موادی هستند که به تازگی وارد بازار شده اند. این مواد دارای ذرات ۲۰ نانو متر می باشند. نحوه عمل این مواد به این صورت است که ذرات تشکیل دهنده این مواد به هم دیگر متصل شده و نانو خوشه ای را تشکیل می دهند. در واقع ویژگی و خصوصیت بارز این مواد همین امر می باشد زیرا این فرایند سبب استحکام بسیار بالای این مواد می شود.‌ این مدل کامپوزیت مناسب ترین و ایده آل ترین مواد برای رفع انواع عیوب دندان می باشند.

دلایل مهم غیر طبیعی به نظر رسیدن کامپوزیت دندان

انتخاب رنگ غیر طبیعی که سنخیتی با سن فرد و همچنین رنگ پوست و صورت او ندارد مهم ترین دلیل برای غیر طبیعی به نظر رسیدن کامپوزیت می باشد.
فرم نامناسب و عدم شفافیت در مواد به کار گرفته شده از دیگر دلایل غیر طبیعی به نظر رسیدن کامپوزیت دندان می باشند.





:: بازدید از این مطلب : 297
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: